Stary pilarz: o ścinaniu wielkich drzew

Jak ścinać wielkie i trudne drzewa -radzi stary, doświadczony pilarz

Strona dedykowana

Droga szutrowa w dobrym stanie. Zabezpieczanie przed skutkami ulewnego deszczu.

Podstrony:

Zawartość strony
Aktualny stan drogi.
Naprawa p. 8
Skrzyżowanie p. 2
Naprawa najpilniejsza – p. 2
W p. 2 poprawione odprowadzenie

Refleksja

23 lipca 2012
Po kilku tygodniach chowania: „zabezpieczona hasłem”, zdejmuję blokadę.
Po wizycie w Urzędzie Gminy, kiedy zobaczyłem jak bardzo jest zapracowana urzędniczka zajmująca się drogami, pomyślałem że to bez sensu. Tylko gmina ma środki i możliwości, by wdrożyć to co napisałem czy przedstawiłem na tych stronach, ale urzędnik przede wszystkim musi wypełniać dokumenty! Na przestudiowanie zawartości stron, przeanalizowanie tego czy proponowane rady są cokolwiek warte, zwyczajnie brak czasu. Dróg szutrowych w gminie jest dużo a mieszkańcy dopominają się o ich remonty. Może jednak moja praca okaże się przydatna innym.
Strony wymagają dopracowania a przede wszystkim przedstawienia w konkretnej, zwięzłej formie, wniosków czy rad.

Aktualny stan drogi

Drogi gruntowe, szutrowe mają nawierzchnię podatną na zmywanie, niszczenie podczas opadu deszczu. Pomijam tu tworzenie się wyboi na drodze z powodu małych czy większych kałuż.
Moim zamiarem jest opisanie drogi dość ważnej dla mieszkańców wsi, gdyż jest niezbędna dla dojazdu na uprawy rolne, umożliwia dotarcie do lasu i z przyczyny rzeźby terenu, jest jedyną możliwością dojazdu do niektórych posesji. Problemem związanym z tą drogą jest to iż na długim odcinku charakteryzuje się spadkiem od około jednego procentu do miejscowych spadków przekraczających 10 procent. Ruch kołowy powoduje wgniatanie się nawierzchni i podczas deszczu czy odwilży woda tymi początkowo minimalnymi koleinami, spływa na odcinku około jednego kilometra.

Mapka satelitarna

Fot. 1 Mapka drogi koło boiska


Droga parę lat temu, po gwałtownych opadach deszczu, została wyremontowana. Jednakże w stanie obecnym, podczas deszczu woda spływa do miejsca skrzyżowania z szosą aż z odcinków dróg oznaczonych liczbami 1, 3 i 10. Praktycznie są tylko dwa rowki odprowadzające wodę z nawierzchni, znajdujące się w miejscach oznaczonych 8 i 9 ale są nie skuteczne.

Zamulony rowek odprowadzający w p. 9

Zamulony rowek

Fot. 2-9.1 Dolny rowek odprowadzający -zamulony.


Rowek jest całkowicie wypełniony i nie spełnia swojej roli. Linia rowka ma kąt 70 stopni w stosunku do linii osi drogi. Po oczyszczeniu okazało się że jego wylot jest „pod górkę”! Duży kąt i ta niedokładność wykonania, sprawiają, że rowek szybko się zamula.

Rowek odprowadzający w p. 8 drogi.

Rowek odpływowy w p. 8

Fot. 3 Rowek w p. 8.


Ten rowek jest tylko częściowo zasypany. Jego kąt w stosunku do osi drogi wynosi 50 stopni. Ten ostrzejszy kąt niewątpliwie sprawia że w rowku nie ma piasku, woda unosi go ze sobą, zabiera też drobny tłuczeń.

Foto rowu odpływowego -piasek i drobny tłuczeń na dnie.

Piasek i drobny tłuczeń w rowie przydrożnym.

Fot. 4_8-2 Piasek i drobny tłuczeń w rowie przydrożnym, p. 8.


Propozycja zmiany kąta na ostrzejszy.

Aktualny spadek

Fot. 5_8-3 Aktualny spad rowka odprowadzającego.


Zwiększenie spadu rowka przez wyostrzenie kąta.
ostrzejszy kąt

Fot. 5a_8-4 Większy spad rowka po zmianie kąta na ostrzejszy.


Po takiej modyfikacji, woda spływająca podczas gwałtownej ulewy, samoczynnie oczyszczała by rowek odprowadzający. Na fot. 5_8-3 spad rowka jest trochę ponad 2 procent, po modernizacji ten kąt osiągnął by wartość około 6 procent. Powrót do góry

Skrzyżowanie, p. 2 drogi.
skrzyżowanie p. 2

Fot. 6_2-1 Skrzyżowanie p. 2


Tu zaczyna się większy spadek drogi. Z tego miejsca spływa woda z wyższego odcinka drogi „1”. Również z drogi „3” między polami, na fot. 6_2-1 z lewej strony. mapka
Łącząca się droga

Fot. 6_2-2 Droga spomiędzy pól -z lewej

Powrót do góry

Proponowane naprawy
Naprawa najpilniejsza – p. 2

naprawa

Fot. 7_2-2


Rozłożona lina zaznacza wycinek drogi, na którym potrzebna jest pilna modernizacja. Polegała by ona na pewnym zebraniu ziemi między nawierzchnią drogi a rowem odpływowym. Jest to część zaznaczonego terenu po prawej stronie (w zaznaczeniu liną). Natomiast żeby skierować spływającą wodę do rowu, konieczne jest podniesienie poziomu nawierzchni drogi po lewej stronie (zaznaczenia) przez nawiezienie niewielkiej ilości kamieni oraz tłucznia. Tłuczeń z powodzeniem można zebrać z poboczy.
Dzięki temu nie potrzebne byłyby kształtki betonowe na rowki odprowadzające. Ci którzy jeżdżą drogą z takimi rowkami, narzekają na spowodowane tymi rowkami utrudnienie.

Niewielka modyfikacja drogi -wykonana 🙂

Spodziewając się opadów deszczu, zapowiadanych w prognozie pogody na wieczór 31 maja, zebrałem narzędzia i pojechałem, aby zrobić na drodze to co uważałem za najpilniejsze.

poprawione odprowadzenie wody z drogi

Fot. 8_2-3 Doraźnie wykonane odprowadzenie wody ze skrzyżowania p. 2


Od dawna nie padało, więc było bardzo twardo i kilofem musiałem się namachać. Jeden rowek pogłębiłem a drugi wykonałem od nowa. Niestety moje możliwości są niewielkie, ale uważam że dobre i to co zrobiłem już teraz.
Jeżeli czas a przede wszystkim finanse mi pozwolą, popracuję nad rysunkami i przedstawię, bardziej sprecyzowane pod względem technicznym, moje sugestie odnośnie zapobiegania erozji. Powrót do góry

Reklamy

One thought on “Strona dedykowana

  1. Pingback: O drogach szutrowych czy gruntowych | Stary pilarz: o ścinaniu wielkich drzew

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s