Droga szutrowa po gwałtownej ale na szczęście krótkotrwałej ulewie.
Zdjęcia na tej stronie wykonałem zaraz po ustaniu dość gwałtownej ulewy -na szczęście deszcz trwał chyba nie dłużej niż 5 minut.
Nie można jednak zapominać że spadło raczej niewiele deszczu; nie mam deszczomierza. Dla porównania, powinienem pojeździć po okolicy i obejrzeć inne drogi.
Niewłaściwy spadek ujścia oraz duży kąt w stosunku do osi drogi, sprawiają że rowek szybko się zamula. Konieczna jest modyfikacja ujścia rowka. Cztery betonowe bloczki (ścieki drogowe) przy brzegu drogi muszą być posadowione głębiej a rowek odpływowy również musi być pogłębiony. Do tego należy dostosować powierzchnię jezdni aby nie powstał niebezpieczny rów w nawierzchni drogi. Zmiana kąta na ostrzejszy, poprawiłaby zdolność samooczyszczania się rowka.
mapka) po wykonaniu jedynie drobnej poprawy. Na zdjęciu z lewej widać że woda w tym miejscu jest odprowadzana do rowu przydrożnego.
Istniejący odpływ -między rowkami w punktach 9 i 8 (
Trzy różne ujęcia rowka odprowadzającego. Odpływ przez próg jest b. wąski i przed oczyszczeniem był zarośnięty trawą, co bardzo utrudniało odpływ wody. Zdecydowane poszerzenie odpływu przez próg, nawet po zarośnięciu trawą, powinno skutecznie odprowadzać wodę.
Na powyższych obrazkach chciałem przedstawić zamiar naturalnego odwodnienia. Znacznie lepiej widać to na fotografii poniżej.
Pobocze szosy w dobrym stanie, dzięki czemu woda deszczowa w sposób naturalny jest odprowadzana z jezdni.Zdjęcie pochodzi z pliku PDF: Opracowanie GDDKiA – Biuro Studiów Wydział Systemów Zarządzania Zespól Diagnostyki Sieci Drogowej. Autorzy: mgr inż. Maciej Radzikowski, mgr inż. Grzegorz Foryś